عادات غلط مطالعه را بشناسید

اشتراک گذاری این خبر

حفظ کردن به جای فهمیدن

بهتر است به جای حفظ کردن مطالب درسی سعی کنید تا به درک مفهومی و عمیق از آن­‌ها برسید؛ زیرا گاهی اوقات با تست­‌ها و سوالاتی مواجه می­‌شوید که طراح سوال از شیوه مفهومی و یا از منابع دیگر در طرح آن استفاده کرده است و در این هنگام است که شما به اشتباه بودن روش حفظی پی خواهید برد. پیشنهاد ما این است که اگر از روش حفظ کردن استفاده می­‌کنید، شیوه مطالعاتی خود را تغییر داده و ادامه راه را با روشی درست پیش بروید. سعی کنید با مثال و ایجاد ارتباط با سایر مطالب مشابه، مطلب را در ذهن خود تثبیت کنید.

غذا خوردن هنگام مطالعه

غذا خوردن در هنگام درس خواندن از بزرگترین عادات غلط مطالعه است؛ زیرا علاوه بر اینکه در سیستم گوارش مشکل ایجاد می­‌کند، از فهمیدن مطالب پیش رو هم جلوگیری خواهد کرد. بهتر است زمان مشخصی را برای استراحت و خوردن وعده­‌های غذاییتان در نظر گرفته و پس از آن به ادامه مطالعه بپردازید. به طور کلی توصیه می‌­شود چند کار را در یک زمان واحد انجام ندهید.

بازگشت به عقب و مطالعه وسواسی

فردی که در وسواس مطالعاتی دارد، معمولاً مدام به عقب بازگشته و مطالبی که مطالعه کرده است را بازخوانی می‌­کند. انجام این کار با میزان هوش و درک افراد ارتباطی ندارد و صرفاً نوعی وسواس محسوب می‌‍­شود که بسیاری از افراد دچار آن هستند. بهتر است با پوشاندن متن مطالبی که خوانده‌­اید شروع کنید تا دوباره وسوسه به مطالعه مجدد آن‌­ها نشوید؛ اما اگر این راه هم به شما کمکی نکرد از مشاوران متخصص در این زمینه راهنمایی بگیرید.

مطالعه در فضای نامناسب

درس خواندن در هر مکانی درست نیست. بعضی از افراد عادت دارند که در جمع خانواده و دوستان، جلوی تلویزیون، و یا حتی در فضاهای شلوغ درس بخوانند که این کار بسیار نادرست است و یکی از مهم‌ترین عادات غلط مطالعه محسوب می‌شود زیرا داوطلبان بدون متوجه بودن این مطلب مرتکب این اشتباه می‌شوند.

مطالعه در دمای نامناسب

مکانی که در آن مطالعه می‌کنیم باید تا حد امکان دارای نور کافی، اکسیژن و دمای مناسب باشد؛ برای مثال مطالعه در نور کم باعث خستگی چشم می‌شود.

استفاده از تلفن همراه حین مطالعه

بعضی از افراد حین مطالعه گوشی همراه خود را نیز در دست دارند، این مسئله باعث کاهش تمرکز و دوری از فضای موضوع مورد مطالعه شده و با ایجاد کندخوانی، خروجی مفیدی از مطالعه دریافت نخواهد شد.

نداشتن برنامه‌ریزی مناسب

برخی از افراد برای کل هفته خود برنامه‌ریزی می‌کنند، و تمام ساعات روز را به انجام کاری اختصاص می­‌دهند و گمان می‌­کنند با این روش پیشرفت چشمگیری در دروس خود خواهند داشت اما نتیجه‌­ای که می‌­گیرند خلاف انتظارشان است. و برخی دیگر آنقدر برنامه­‌های متفرقه دارند که زمانی برای درس خواندن برایشان باقی نمی‌­ماند.

درس خواندن در حالت‌های نامناسب

برخی از افراد عادت دارند در حالت‌های مختلفی مانند دراز کشیده یا حین راه رفتن مطالعه خود را انجام دهند، اگر این کار در طولانی مدت انجام شود باعث خستگی، کسل شدن و یا حتی خواب‌آلودگی می‌شود. شیوه درست مطالعه، نشستن مخصوصاً روی صندلی و پشت میز است.

داشتن استرس زیاد

استرس بیش از حد اعتدال خوب نیست، اما در حد اعتدال مفید خواهد بود و حتی می‌تواند یک موتور محرکه قوی باشد. داوطلبان کنکور کارشناسی ارشد و دکتری به دلیل حجم بالای مطالب و مشغله فکری در یکی دو هفته منتهی به کنکور دچار استرس زیادی می‌­شوند و این مسئله باعث مختل شدن فرآیند مطالعه و مرور آن‌ها خواهد شد.

اهمیت ندادن به تغذیه و خواب

برخی از افراد فکر می‌کنند که کل شبانه روز باید صرف درس خواندن شود که این نوع تفکر بسیار اشتباه است و فرسایش جسمی، روحی و ذهنی‌ای که به دلیل کمبود خواب و مواد غذایی ایجاد می‌شود، راندمان مطالعه را پایین خواهد آورد.

شب امتحانی بودن

گنجاندن تمامی مطالب درسی در ذهن به یک باره کار صحیحی نیست و حتی بازدهی را پایین می‌آورد. همچنین این موضوع باعث می‌شود مطالعات آزاد و تدریجی شما هم در ذهنتان تثبیت نشود.

نداشتن یادداشت و خلاصه نویسی

یکی دیگر از عادات غلط مطالعه که تاثیر بسیاری بر عملکرد داوطلبن می‌گذارد نداشتن یادداشت و خلاصه‌نویسی است. قطعاً در شب امتحان امکان مرور تمامی مطالب وجود ندارد و نیاز است که نکات و یادداشت‌هایی را که از قبل نوشته شده‌ است، بازخوانی کرد.

سرسری خواندن

اینکه صرفاً درسی را مطالعه کنید و هیچ هدفی در آن نباشد، مطمئناً در ذهن باقی نخواهد ماند. باید با روش‌های مختلفی مانند خلاصه‌نویسی و یا زدن تست پس از مطالعه، کیفیت و بازدهی مطالعه خود را افزایش دهید.

به تعویق انداختن

برخی از افراد زمان مطالعه خود را مدام به زمان دیگری موکول می‌کنند، این شیوه صحیحی نیست و بهتر است که طی یک برنامه‌ریزی صحیح و مدون در طول دوره درسی تمامی مطالب را مطالعه کرد.

مشترک شدن در خبرنامه ما

به روز رسانی دریافت کنید و از بهترین ها بیاموزید

اخبار و رویدادهای بیشتری در خصوص کتاب و کنکور و تیزهوشان مشاده کنید.

اخبار

مراسم رونمایی از کتاب استعداد تحصیلی ET نهم

مراسم رونمایی از کتاب استعداد تحصیلی ET نهم 💖با حضور:۱️⃣تیم تالیف:      ٢٠ نفر از اساتید گرامی۲️⃣موسس و مدیرعامل انتشارات گامی تا فرزانگان:      آقای علیرضا احمدزاده۳️⃣موسس

آیا می خواهید دانش خود را تقویت کنید؟

با ما تماس بگیرید و در تماس باشید

💳 ارسال تصویر تراکنش کارت به کارت

شماره کارت: 3529-4934-1410-6362

علیرضا احمدزاده سبزه وار