مسائل شیمی موضوعی خیلی سبز

اشتراک گذاری این خبر

مسائل شیمی موضوعی خیلی سبز

کتاب مسائل شیمی خیلی سبز را می‌توان یکی از بهترین نمونه‌های کتاب آموزشی و تستی برای درس شیمی کنکور دانست. این کتاب که به صورت شیمی جامع می‌توان آن را در نظر گرفت، برای پایه‌های دهم تا دوازدهم تدوین شده است. در کتاب مسائل شیمی دهم، یازدهم و دوازدهم سعی شده است با آوردن تیپ بندی‌های مختلف مثال‌ها و تست‌ها، دانش آموز با انواع مختلفی از سوالات به صورت موضوعی آشنا شود.

معرفی درس شیمی

شیمی را می‌توان یکی از بنیادی‌ترین علم‌های تاریخ بشر دانست که همواره برای بشر اهمیت بسیاری دارد. هدف از این علم، مطالعه و بررسی ساختار، ترکیبات، دگرگونی ماده و خواص آن می‌باشد. واژه شیمی از کلمه کیمیا گرفته شده است که این واژه، پس از تسلط ایرانیان بر مصر به شرق آسیا وارد شد. با گذر زمان این واژه از کیمیا به شیمی امروزی درآمده است.  

شیمی علمی تجربی است که بشر از آن برای آنکه تفکرات و نظریات خود را پیاده سازی کند، استفاده می‌نماید. این تفکرات می‌تواند بر پایه تئوری اتمی که از آن به عنوان اساس و پایه این علم یاد می‌شود، استوار است. در واقع طبق این تئوری، تمام مواد از واحدهای بسیار کوچکی به نام اتم تشکیل شده‌اند.  

درس شیمی در کنکور

درس شیمی به عنوان یکی از اصلی‌ترین بخش‌های کنکور برای داوطلبان ریاضی و فیزیک و علوم تجربی می‌باشد که به طور کلی، ماهیت سوالات آن توصیفی و مهارتی است. تعداد کل فصل‌های این درس برای کنکور ۱۲ فصل می‌باشد. اگر بخواهیم این درس را به صورت موضوعی دسته بندی کنیم، تمام موضوعات کنکوری آن شامل موارد زیر می‌باشند:

  • ساختار اتم: میانگین ۲ سوال
  • خواص تناوبی: میانگین ۳ سوال
  • پیوند یونی: میانگین یک سوال
  • پیوند کووالانسی: میانگین ۳ سوال
  • ترکیبات آلی: میانگین ۲ سوال
  • استوکیومتری: میانگین ۴ سوال
  • ترمودینامیک: میانگین ۳ سوال
  • محلول ها: میانگین ۴ سوال
  • سینتیک: میانگین ۳ سوال
  • تعادل: میانگین ۳ سوال
  • اسید و باز: میانگین ۳ سوال
  • الکتروشیمی: میانگین ۳ سوال

کتاب مسائل شیمی خیلی سبز

کتاب مسائل شیمی خیلی سبز با نام کامل مسائل شیمی دهم، یازدهم و دوازدهم از سری کتاب‌های موضوعی، کتابی آموزشی و تمرینی از انتشارات خیلی سبز می‌باشد. این کتاب یکی از بهترین منابع برای کسانی است که از روش خواندن موضوعی برای موفقیت در کنکور استفاده می‌کنند. در این روش، دانش آموز تنها روی چند موضوع یا فصل تمرکز می‌کند و این تمرکز سبب می‌شود تا بتواند با احتمال بیشتری سوالات مربوطه را حل کند و روش‌های حل مختلف آن را فرا گیرد. بنابراین درصد دانش آموزان در درس مربوطه با فوکوس کردن روی برخی موضوعات و افزایش شانس حل آنها به دلیل تمرین و تکرار مدل‌های مختلف سوالات پیرامون آن موضوع، بیشتر می‌شود.

این کتاب نیز با موضوع بندی کردن درس شیمی در این ۳ سال، منبع مناسبی است تا دانش آموزان با مسائل تالیفی مختلفی که مدل‌های گوناگون پرسش‌ها را آشکار می‌کند، روبرو شوند. قابل ذکر است که چیدمان فصل‌ها و موضوعاتی که در این کتاب آورده شده است، مانند کتاب درسی می‌باشد.  

درسنامه

محتوای آموزشی کتاب مسائل شیمی خیلی سبز به صورت کلی دارای ساختار زیرین می‌باشد:

  • ابتدا در کتاب مسائل شیمی خیلی سبز، درسنامه‌ای از فصل و زیر فصل‌های مربوطه توضیح داده شده است.
  • در لابلای درسنامه نیز مثال‌هایی که با توجه به سوالات کنکوری و مثال‌های کتاب است، طراحی شده است.
  • در مرحلهٔ بعدی، سوالات با حل مثال‌هایی، تیپ بندی می‌شوند و به صورت تست‌هایی ارائه می‌شوند که در انتهای کتاب می‌توان پاسخنامهٔ تشریحی آن را دید.

از ویژگی‌های خوب روش درسنامه این کتاب کمک آموزشی موضوعی شیمی، می‌توان به منظم کردن ذهن خوانندگان و روشن کردن روش‌های حل مسائل مختلف به صورت‌ترتیبی و جداگانه اشاره نمود که این روش را می‌توان ابتکاری بسیار مفید برای این کتاب به شمار آورد.  

به طور کلی، سعی شده است مطالب درسنامه به صورت خودمانی و به زبانی ساده بیان شود تا برای خوانندگان جای ابهام باقی نگذارد. همچنین از ویژگی‌های خوب دیگر برای درسنامه کتاب مسائل شیمی خیلی سبز، می‌توان به راه‌های محاسباتی بسیار مناسب برای حل مسائل مختلف اشاره نمود که کار را برای حل مسائل آسان‌تر می‌کند.

ذکر این نکته لازم است که برای آنکه دانش آموزان بتوانند به خوبی مفهوم درس را درک کنند، بعضی از مفاهیم ممکن است به نظر برای دانش آموزان قوی تکراری آید که تنها بدی آن می‌تواند کسل کنندگی باشد، اما این کار در جهت کامل بودن کتاب انجام شده است. مطالب درسنامه را می‌توان برای دانش آموزان ضعیف و متوسط مناسب دانست و برای دانش آموزان قوی، پیشنهاد می‌شود روی تست‌ها بیشتر وقت بگذارند.

تمرین‌های کتاب

از ویژگی‌های تمرین‌ها و تست‌ها در کتاب مسائل شیمی خیلی سبز می‌توان به پرهیز از تکرار ایده‌ها و تکراری کردن سوالات اشاره نمود. تعداد تست‌ها برای موضوعات درس شیمی به صورت مناسب طراحی شده است و مطابق کتاب پیش می‌رود. از تست‌های کنکوری و تست‌های المپیاد علمی هم تا جایی که مناسب باشد در کتاب مسائل شیمی خیلی سبز استفاده شده است.  

تست‌های پیچیده وترکیبی در این کتاب نیز با علامت‌های معینی نمایش داده شده است. در مورد پاسخنامه هم باید گفت که پاسخنامه سعی شده است تا کامل و واضح باشد و در آن به نکات محاسباتی نیز اشاره شده است. مجموعه تست‌ها در این کتاب ۷۱۲ تا می‌باشد.

جمع بندی

این کتاب توانسته است مشابه با کتاب‌های دیگر خیلی سبز، با بیان مطالب و موضوعات با لحنی خودمانی و ارائه مطالب درس شیمی به صورت جامع در کنار یکدیگر، به یکی از بهترین کتاب‌های جامع تمرینی برای این درس تبدیل شود که برای دانش آموزانی که از روش موضوعی خواندن دروس کنکور استفاده می‌کنند، بسیار مناسب می‌باشد.

اگر به نمونه صفحات این کتاب مراجعه کنید، متوجه می‌شوید که این کتاب به خوبی توانسته است پس از هر درسنامه، دانش آموز را به وسیله مثال‌هایی درگیر درسنامه کند و این یکی از ویژگی‌های بسیار خوب کتاب است. درسنامه جامع در کنار مکمل آن یعنی مسائل و مثال‌ها که پس از هر درسنامه آورده شده است و در انتها آوردن تست‌هایی که تمام سطوح دانش آموزان را شامل می‌شود در کنار تشریح کامل آن تست‌ها، از ویژگی‌هایی است که می‌تواند سبب ارزشمندی این کتاب شود. بهترین زمان برای استفاده از کتاب مسائل شیمی خیلی سبز را می‌توان در طول سال تحصیلی و به موازات آزمون‌های تحصیلی دانست.

لینک خرید 

مشترک شدن در خبرنامه ما

به روز رسانی دریافت کنید و از بهترین ها بیاموزید

اخبار و رویدادهای بیشتری در خصوص کتاب و کنکور و تیزهوشان مشاده کنید.

اخبار

مراسم رونمایی از کتاب استعداد تحصیلی ET نهم

مراسم رونمایی از کتاب استعداد تحصیلی ET نهم 💖با حضور:۱️⃣تیم تالیف:      ٢٠ نفر از اساتید گرامی۲️⃣موسس و مدیرعامل انتشارات گامی تا فرزانگان:      آقای علیرضا احمدزاده۳️⃣موسس

آیا می خواهید دانش خود را تقویت کنید؟

با ما تماس بگیرید و در تماس باشید

💳 ارسال تصویر تراکنش کارت به کارت

شماره کارت: 3529-4934-1410-6362

علیرضا احمدزاده سبزه وار